Senin, 27 Januari 2014

Legenda Cordyceps sinesis

Legenda mengatakan bahawa orang-orang Yung, yang merupakan kaum pengelana, pertama kali mencari Cordyceps ribuan tahun yang lalu di dataran tinggi di daerah mereka dan menganggapnya sejenis rumput.

Orang-orang Yung mengamati bahawa haiwan-haiwan yang memakan sejenis rumput berbentuk seperti cendawan kecil tersebut menjadi begitu bertenaga dan tangkas. Bahkan haiwan ternak lembu yang sudah tua pun menunjukkan tanda-tanda peningkatan kekuatan fizikal.

Didorong rasa ingin tahu, orang-orang Yung lalu mengambil tumbuhan tersebut dan setelah mengambilnya mendapati gejala yang mirip dengan haiwan-haiwan yang memakan rumput tersebut.

Sejak saat itu khasiat Cordydeps mulai menyebar ke penduduk daerah lain. Di antara golongan masyarakat yang mula menggunakan Cordyceps untuk rawatan adalah kaum herbalis di China.

Mereka menggunakan Cordyceps untuk mengubati pelbagai keluhan sakit pada manusia. Namun, kekurangan cendawan ini menyebabkan harganya menjadi sangat mahal sehingga penggunaan Cordyceps untuk rawatan hanya terbatas kepada golongan kaya dan elit kerajaan saja. Cordyceps

Sinensis tumbuh secara liar di dataran tinggi Tibet, di ketinggian lebih dari 5000 meter di atas paras laut. Kadar oksigen yang rendah pada ketinggian ini dengan iklim yang melampau serta keadaan persekitaran yang tidak bersahabat, membuat hanya segelintir spesies yang boleh hidup kerana mampu bertahan dan menyesuaikan diri dengan persekitaran yang keras, termasuk Cordyceps Sinensis.

Semakin keras dan ekstrim keadaan persekitaran di mana Cordyceps tumbuh, semakin tinggi kualitinya. Para pencari Cordyceps telah lama menganggap cendawan ini sebagai 'ubat dewa' dan nilainya lebih tinggi dari emas murni.

Masa tuai Cordyceps hanya berlangsung singkat, sekitar 4 minggu di bulan Mei dan Jun. Para pencari Cordyceps yang telah berpengalaman hanya boleh mengumpulkan kurang dari 10 Cordyceps sehari. Jumlah Cordyceps dengan kualiti paling tinggi yang boleh dikumpulkan dalam setahun dari seluruh dunia hanya sekitar 330kg (660 pounds) saja.

Hal ini menjadikan Cordyceps sebagai cendawan yang sangat langka dan sangat bernilai sehingga hanya boleh dinikmati dan menjadi hak eksklusif golongan elit empayar China.

Di zaman China kuno, Cordyceps hanya digunakan di kalangan istana maharaja dan dianggap memiliki khasiat seperti ginseng yang boleh memulihkan kesihatan tubuh. Cordyceps digunakan untuk memulihkan keadaan tubuh setelah sakit dalam jangka waktu yang lama, mengubati lemah syahwat dan mati pucuk, sakit saraf, sakit punggung, keletihan fizikal, berpeluh di malam hari, gangguan pernafasan, gula darah tinggi, gangguan dan gagal ginjal, penyakit jantung, gangguan hati , meningkatkan vitalitas dan ketahanan tubuh, menenangkan fikiran, mengurangkan batuk, anemia, dan insomnia.

Pada abad ke-2 sebelum Masihi, Maharaja pertama China menggunakan Cordyceps untuk tujuan panjang umur. Wanita cantik China legenda Yang Kue-fei (701-756 M) juga menggunakan Cordyceps secara rutin dan menganggapnya sebagai ubat awet muda. Sejarah pemakaian Cordyceps sebagai herba anti-penuaan dalam perubatan tradisional China telah ada sejak tahun 1700 SM.

Pada tempoh Dinasti Chin, diceritakan bahawa sang maharaja menyerahkan sejumlah emas untuk mendapatkan sejenis cendawan untuk penggunaan selama tiga hari. Cendekiawan Tibet juga telah menulis tentang Cordyceps secara terperinci pada naskah abad ke-15 dan abad ke-18. Baru pada tahun 1726, dalam sebuah pertemuan ilmiah Cordyceps diperkenalkan ke benua Eropah.

Cordyceps Sinensis yang tumbuh alami mengambil masa lebih kurang 6 tahun untuk melengkapkan kitaran hidupnya, yang menyebabkan ketersediaan sangat terhad sehingga harganya menjadi sangat tinggi.

Oleh kerana itu para ahli telah melakukan pelbagai usaha untuk cuba mengembang-biakkan Cordyceps pada lingkungan buatan. Usaha-usaha tersebut belum membuahkan hasil yang diinginkan sehingga muncul sebuah terobosan secara perubatan baru-baru ini yang dilakukan oleh microenvironment Control Technology Research Center of Research Institute of Tsinghua University, Zhejiang Yangtze River Delta. Lembaga penyelidikan herba terkemuka di China ini telah berjaya mencari teknologi budi daya dan pemaju-biakkan batang (stroma) Cordyceps Sinensis yang merupakan bahagian yang paling berkhasiat dan digunakan sebagai bahan ubat.

Terobosan ini membolehkan pemaju biakkan stroma Cordyceps Sinensis dilakukan dalam persekitaran tiruan dan menghasilkan Cordyceps Sinensis dalam jumlah yang besar.

Saat pengeluar lain memilih untuk menggunakan jenis Cordyceps yang kualitinya lebih rendah kerana lebih mudah diperoleh, hanya jenis Cordyceps yang mempunyai kualiti paling tinggi saja yang di budi dayakan oleh microenvironment Control Technology Research Center of Research Institute of Tsinghua University, dan digunakan oleh Asia Herbal Biotech (AHB) dalam produk-produknya, salah satunya Cordy Juice.

Tidak ada komentar: